Jaké vitamíny brát v těhotenství? 🍉

Spolu s těhotenskou průkazkou tě nejspíš gynekolog poučil, že by nebylo úplně od věci zobat nějaké těhotenské vitamíny. A ačkoliv je plno rad v tomhle období nevyžádaných 😀, tahle není úplně od věci. Proč a jaké vitamíny brát v těhotenství se dozvíš v tomto článku.

Co se dozvíš v tomto článku:

✅ Proč brát vitamíny v těhotenství?

✅ Jaké vitamíny v těhotenství jsou ty správné?

✅ Jaké vitamíny brát v těhotenství?

Jaké vitamíny brát v těhotenství

Proč brát vitamíny v těhotenství?

V těhotenství se zvyšuje potřeba vitamínů a minerálních látek. Slyšela jsem, že to má něco do činění s tím malým človíčkem rostoucím uvnitř vašeho bříška 😀.

Problém nastává v okamžiku, kdy máte některých nedostatek. Ten může vést až ke komplikacím v těhotenství a některé zvyšují i riziko těhotenské cukrovky. Nechci vás strašit, ale to je prostě fakt. Vitamíny byly, jsou a budou důležité a bez nich naše tělo nebude fungovat, jak má. Navíc, když vyživujeme těla dvě 👶.

Navíc pokud trpíte těhotenskými nevolnostmi, strava často není úplně ideální. Natlačíte do sebe suchý tousťák a jste rády, když ho vaše tělo přijme.

Já vím, že některé maminky oponují tím, že vitamíny nebraly, zvracely jak Alík a přesto porodily zdravé dítě. Ale ne každá má to štěstí.

Nebo se bojí, že se jim narodí velké miminko. Tolik starostí a diskuzí jsem už viděla, kdy se maminky strachují, aby miminko nebylo velké. Radši vitamíny vůbec neberou, i když jejich strava není ukázková.

A přitom je vůbec nenapadne, že se může stát úplný opak. Nedostatkem některých vitamínů si mohou vyvolat předčasný porod. Já ho zažila (z jiného důvodu) a to nechcete, věřte mi.

Nikdo neříká, že se musíte vitamíny ládovat od rána do večera. Stačí si třeba jen občas zobnout a k tomu se dobře stravovat. V rámci možností. Všechny známe ty těhotenské chutě 😀.

Navíc se v dnešní době často hovoří o tom, že půda už neobsahuje tolik živin jako dříve. Tím pádem ani zelenina a ovoce vypěstované z ní už nebudou to, co to bývalo.

Jaké vitamíny v těhotenství jsou ty správné?

Ne všechny těhotenské vitamíny jsou ale vhodné. Správné vitamíny by měly obsahovat L-metylfolát (náhrada za běžnou kyselinu listovou).

Proč? Dle vědeckých výzkumů až 40-60 % lidí má geneticky vrozenou sníženou schopnost využití kyseliny listové a potřebují formu L-metylfolátu.

To však neplatí pro potraviny: kyselina listová je tady v biologicky využitelné formě, tj. ve formě folátu, která je dobře přijatelná pro každého. Kyselinu listovou najdete především v listové zelenině, ořeších, vajíčkách nebo játrech.

Co z toho vyplývá? Folát nebo kyselinu listovou?

Možná jste už před otěhotněním zaběhly do lékárny pro kyselinu listovou. Nebo vám jí doporučil váš gynekolog. Jenže tady se tak trochu zaměňují hrušky s jablky. Těhotné ženy nepotřebují kyselinu listovou. To je totiž syntetická forma vitamínu B9. Co potřebují, je přírodní forma vitamínu B9, tj. folát.

Je to jednoduché: Aby tělo mohlo zpracovat kyselinu listovou, musí jí přeměnit na folát. Jenže až 60 % organismů to nedokáže. A nikdo z nás nemá kouzelnou hůlku, aby věděl, že nepatří do té skupiny.

I kdybyste odmítaly jakékoliv vitamíny v těhotenství, lobuju alespoň za folát, který je nepostradatelným pomocníkem pro dobrý vývoj miminka.

Denně je třeba přijmout alespoň 400 mikrogramů folátu. Pro těhotné je skvělý například tento od Terranova Health, protože neobsahuje, co obsahovat nemá 😀, tj. vyrábějí ho přírodní cestou.

Jaké vitamíny brát v těhotenství?

V těhotenství můžete trpět na nedostatek některých vitamínů a minerálů. Nemusíte brát přímo těhotenské vitamíny. Pokud víte, že máte většiny vitamínů dostatek, stačí doplnit jen některé z nich.

O kyselině listové se tady už zmiňovat nebudu. Přes tu nejede vlak 🙂 a asi většina těhotných žen si uvědomuje její důležitost.

Vitamín D

Těhotné ženy jsou v ČR náchylné k nedostatku vitamínu a to zejména od září do poloviny dubna, kdy chybí UVB složka slunečního světla potřebná k syntéze vitamínu D. Tím se během tohoto období nemůže vytvořit dostatečný nebo dokonce žádný vitamin D ze slunečního záření.

Vitamín D pozitivně ovlivňuje biologické děje v našem těle a reguluje nejméně tisíc genů v tkáních téměř celého těla. Je důležitý pro naší obranyschopnost, správnou práci svalů, srdce a jako prevence některých nádorových onemocnění (rakovina prsu, tlustého střeva, prostaty, plic, jícnu, ledvin, některých typů rakoviny kůže a další).

Nedostatek vitamínu D během těhotenství:

❌ zvyšuje riziko preeklampsie

❌ zvyšuje riziko nízké porodní váhy novorozence pod 2,5 kg a předčasného porodu

❌ ovlivňuje hladinu glykemie a tím zvyšuje riziko vzniku těhotenské cukrovky

❌ způsobuje problémy u narozeného dítěte – negativní vliv na růst kostí (až do 9 let věku dítěte), riziko vzniku astmatu, narušení vývoje řeči, schizofrenie, cukrovka I. typu a roztroušená skleróza.

Pro zajištění optimální výše déčka vyběhněte denně na sluníčko, nevyhýbejte se tučným mořským rybám a zejména v chladnějších měsících se nebojte doplnit vitamín D z doplňků stravy (spolu s jídlem, protože vitamín D je rozpustný v tucích).

Sama jsem jej brala během zimy a jara v těhotenství, když jsem kvůli nevolnostem nemohla cítit ryby ani z dálky 😀. Mám zkušenosti s tímto od MedPharma, který je navíc s vitamínem K – i ten se v těhotenství hodí, protože chrání před těhotenskou osteoporózou.

Kompletní informace o důležitosti vitamínu D:

Proč je vitamín D tak důležitý v těhotenství a při těhotenské cukrovce?

Omega-3 mastné kyseliny a rybí olej

Omega-3 mastné kyseliny jsou zásadní pro vývoj mozku dítěte. Věděly jste ale, že existují dva druhy omega-3 mastných kyselin?

🐟 Omega-3 mastné kyseliny ve formě ALA jsou obsažené v rostlinných zdrojích, jako jsou semínka a oříšky

🐟 Omega-3 mastné kyseliny ve formě DHA najdete v nasycených tucích. Právě tato forma je důležitá pro vývoj mozku a očí během těhotenství. Pomáhá vytvářet neurony a chrání mozek před poškozením a zánětem.1 Je životně důležitá v prvních dvou letech života dítěte.

Přeměna ALA na DHA je u lidí velmi omezená, maximálně 3,8 %.

Jaké potraviny jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny ve formě DHA?

✔ tučné ryby jako losos (především divoký), sleď a sardinky

✔ vajíčka od slepic ve volném chovu

✔ tučné maso, orgány a mléčné výrobky od volně pasoucího se dobytka

✔ mořské řasy (koncentrace se napříč jednotlivými druhy mořských řas významně liší)

✔ rybí olej, olej z tresčích jater, krilový olej nebo olej z mořských řas

Jaká je ideální dávka omega-3 mastných kyselin?

V těhotenství se doporučuje zkonzumovat minimálně 300 mg DHA denně. Nejvíce obsahuje divoký losos – až 1200 mg na 100 g.

Optimální výši DHA si tak zajistíte 2-3 pokrmy z divokého lososa, sardinek nebo jiných tučných ryb týdně, pravidelné konzumace vajíček a hovězího masa (nejlépe z volného chovu, kde jsou vejce i maso bohatší na DHA).

Pokud se rozhodnete zajistit dostatek omega 3 pomocí doplňků stravy, sledujte, zda obsahují alespoň 300 mg DHA.

Já dávám přednost těm “přírodnějším”. Dobrou zkušenost mám s omega-3 od Jamieson, které vám vystačí téměř na celé těhotenství (já je měla na celé, občas jsem vynechala). Od stejného výrobce dávám i klukům vitamín D.

Probiotika

Lidské tělo je z 90 % tvořeno bakteriemi a jen 10 % připadá na lidské buňky. Už z tohoto poměru vyplývá, jak moc jsou probiotika neboli dobré baterie pro naše tělo potřebné.

Počet bakterií je závislý na tom, co jíme, jak spíme, kolik stresu zažíváme. Většina probiotik se sice vyskytuje ve střevech, ale důležitost probiotik sahá o mnohem dál. Dle odhadů je až 80 % našeho imunitního systému umístěno právě v zažívacím traktu.

Proč jsou probiotika důležitá v těhotenství a při těhotenské cukrovce?

Placenta je bohatá na bakterie, které jsou přenášeny na rozvíjející se plod. To znamená, že pokud jste například vystavené antibiotikům ve druhém a třetím trimestru, má to vliv i na miminko. Antibiotika totiž mění bakterie v těle a v důsledku toho se zvyšuje riziko obezity dítěte o 84 %.2

Dle studie bylo zjištěno, že doplňováním probiotik v průběhu těhotenství se snížilo riziko těhotenské cukrovky až o 23 % a dokonce se snížilo i riziko nadměrné porodní váhy u žen s těhotenskou cukrovkou.

Které potraviny obsahují nejvíce probiotik?

✔ zakysané výrobky – kefíry, jogurty a zrající sýry (gouda, mozzarella, čedar)

✔ kysané zelí, kimči, kvašená zelenina, ocet ze syrového jablečného moštu

✔ zakysané nápoje (vodní kefír nebo malé množství kombuchy)

Probiotika můžete doplnit taky pomocí probiotických doplňků. V tomhle případě je dobré zvolit ty doplňky, které mají alespoň 30 miliard KTJ (kolonii tvořících jednotek) v jedné dávce a obsahují kmeny Lactobacillus Bifidus.

To splňují například tato probiotika s prebiotiky a výtažky z lopuchu, červené řepy a dalších látek, takže chřipka nemá v těhotenství šanci 😀. A navíc snižují hladinu cukru v krvi, to se hodí vždy 😀

Omezení přidaných cukrů a rafinovaných sacharidů přispěje k růstu zdravých bakterií.

Prebiotika jako nepostradatelný doplněk k probiotikům

Je důležité stravovat se pestře a zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na probiotickou vlákninu (prebiotika). Ta slouží jako zdroj potravy pro bakterie a k udržení jejich populací.

Sem lze zařadit potraviny s vlákninou – zelenina, ořechy, semínka, kokos, ovoce s vysokým obsahem vlákniny (př. bobule).

Chia semínka

Ano, chia semínka nejsou vitamíny. Vím o tom 😀. Jsou ale natolik bohatá na minerální látky, že jsem je sem zařadila taky. Obsahují vápník, hořčík, železo a draslík. Pyšní se optimálním poměrem rozpustné a nerozpustné vlákniny, čímž regulují trávení.

Zároveň slouží jako probiotikum a udržují hladinu zdravých bakterií ve střevech.

doplňky v těhotenství

Jak pomáhají chia semínka při těhotenské cukrovce?

Možná jste si všimly, že se kolem chia semínek po kontaktu s vodou tvoří průzračný gel. Tento gel pomáhá nejen trávení, ale taky zpomaluje vstřebávání sacharidů a tím zpomaluje glykemii. Může tak být vítaným pomocníkem při těhotenské cukrovce.

Některé ženy si před jídlem dávají jednu polévkovou lžíci semínek do vody, aby tak snížily glykemii po jídle. Ne u každé ženy to ale musí fungovat.

Pokud nejste zvyklé jíst chia semínka, je dobré začít jednou čajovou lžičkou denně a postupně dávku navýšit na jednu až dvě polévkové lžíce denně.

❗ Chia mají tendenci žluknout, tak je nezapomeňte uchovávat v lednici nebo v mrazáku.

Vápník

Vápník je nejen v těhotenství velmi důležitý. Dle studií však většina žen jeho nedostatkem netrpí a nemusí jej přijímat jinak než běžnou stravou.

jaké vitamíny jíst v těhotenství

To ale neplatí v případě, že se vyhýbáte mléčným výrobkům. Jaké další potraviny jsou bohaté na vápník? Patří sem listová zelenina, pak choi, brokolice, mandle, sezamová semínka, kostní vývar nebo sardinky.

Čeho mívají ale těhotné ženy nedostatek, jsou související živiny, jako je vitamín D, vitamin K2 a hořčík, které jsou důležité pro zpracování vápníku a vybudování pevných kostí.

O tom, kde získat tyto živiny, se podrobněji dočtete v tomto článku:

nejlepší potraviny v těhotenství

Nejlepší potraviny v těhotenství a při těhotenské cukrovce

Hořčík

Nedostatek hořčíku je na rozdíl od nedostatku vápníku relativně častý. U těhotných potřeba hořčíku stoupá ještě víc.

Hořčík se spolupodílí na stovkách enzymatických reakcí včetně těch, které ovlivňují glykemii v těle.

Dle studie bylo zjištěno, že vyčerpání hořčíku při současném nadbytku vápníku může těhotné ženy vystavit cévním komplikacím a vyšší pravděpodobnosti výskytu těhotenské cukrovky.3

❗ Jedním z vedlejších příznaků nedostatku hořčíku je nevolnost. Některé ženy zaznamenaly úbytek ranních nevolností, když začaly užívat hořčík.

Jaké potraviny jsou bohaté na hořčík?

🥦 mořské řasy

🥦 listová zelenina

🥦 dýňová semínka, para ořechy, slunečnicová semínka, sezamová semínka, mandle, kešu ořechy, chia semínka

🥦 avokádo

🥦 kakao

🥦 kostní vývar a zelené koření včetně pažitky, koriandru, petržele, máty, kopru, šalvěje a bazalky

Ekologické výrobky jsou bohatší na hořčík. Komerční výrobci využívají pesticidy a další agresivní postupy, které připravily půdu o hořčík.4

Hořčík je nezbytně důležitý pro správné vstřebávání vitamínu D. Pokud ho máte nedostatek a nedokážete ho zajistit ze stravy, mrkněte na doplňky stravy s vitamínem D a hořčíkem v jednom. Vstřebatelnost hořčíku podporuje vitamín B6, se kterým se taky často prodává jako kombo hořčík + B6.

❗ Čemu se vyhněte, jsou doplňky stravy s vápníkem a hořčíkem v jednom. Tyhle dva minerály se sice navzájem potřebují, ale zároveň mezi nimi musí být rozestup alespoň 2 hodiny, aby plně fungovaly.

Skvělým zdrojem řady minerálů je himalájská sůl. Obsahuje mimo jiné vápník, fosfor, hořčík, draslík, železo a sodík. Je lepší variantou než běžná kamenná nebo mořská sůl. Nespasí vás, co se týče minerálů (to byste jí musely jíst po kilech), ale minimálně přispěje trochou do mlýna.


Závěrem ke článku “Jaké vitamíny brát v těhotenství”

Cílem článku nebylo vyděsit vás. Cílem bylo ukázat, že vitamíny a minerální látky jsou důležité. A zvlášť v těhotenství.

Možná jste zjistily, kterých vitamínů máte nedostatek a bylo by fajn je doplnit. Ať už ve formě těhotenských vitamínů, úpravou stravy nebo načerpáním déčka ze sluníčka.

Znáte někoho, kdo hledá inspiraci? Udělejte mi radost a pošlete článek do světa :).
0 0 votes
Líbil se vám článek?
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Scroll to Top