5 odzkoušených tipů, jak předejít těhotenské cukrovce

Těhotenská cukrovka je strašákem pro mnoho těhotných žen. Asi žádná se nechce dobrovolně nervovat u glukometru a několikrát za den si propichovat bříško prstu, aby následně zjistila, že to poslední sousto byla chyba 🙂. Tak se ptáme: Jak předejít těhotenské cukrovce?

Jaké jsou rizikové faktory u těhotenské cukrovky?

Obecně se dá říct, že je rizikovým faktorem pro těhotnou ženu všechno. Jaké rizikové faktory patří mezi ty nejčastější?

❌ těhotenská cukrovka, prediabetes nebo cukrovku 2. typu v rodině

❌ nadváha v okamžiku otěhotnění

❌ věk 25+

❌ jiná než kavkazská rasa

❌ příliš velká porodní váha předchozího dítěte (nad 4 kg), samovolný potrat bez zjištěné příčiny, postižení novorozence

❌ už jsi těhotenskou cukrovku prodělala v minulém těhotenství

Já splňuju hned několik bodů a přesto jsem jí, světe div se, v druhém těhotenství neměla. Ba jsem dokonce měla hodnoty ukázkové. Ale nic jsem nenechala náhodě a o tipy, jak předejít těhotenské cukrovce, se s vámi dnes podělím.

Jak předejít těhotenské cukrovce

Jak předejít těhotenské cukrovce?

TIP #1: Udržujte si stabilní hladinu vitamínu D

Světová zdravotnická organizace již před několika lety vyhlásila světovou epidemii nedostatku vitaminu D.

Míra vitamínu D se v různých částech světa liší. Dle několika studií se odhaduje míra nedostatku vitamínu D u těhotných v rozmezí 20 – 85 % a v některých oblastech až 98 %.(zdroj,zdroj)

Těhotné ženy jsou v ČR náchylné k nedostatku vitamínu a to zejména od září do poloviny dubna, kdy chybí UVB složka slunečního světla potřebná k syntéze vitamínu D. Tím se během tohoto období nemůže vytvořit dostatečný nebo dokonce žádný vitamin D ze slunečního záření.

O důležitosti vitamínu D jsem se podrobně rozepsala v článku:

Proč je vitamín D důležitý v těhotenství a při těhotenské cukrovce?

Vitamín D jako pomocník při těhotenské cukrovce

Vitamín D má vliv na rovnováhu glykemie. Dle této studie byla prokázána souvislost mezi nedostatkem vitamínu D v raném těhotenství (přibližně prvních 16 týdnů) a výrazně vyšší pravděpodobností vzniku těhotenské cukrovky.

I když se už u vás projevila těhotenská cukrovka, vitamín D může být stále díky regulaci glykemie velkým pomocníkem. Ženy s dostatkem vitamínu D mívají při těhotenské cukrovce lepší hodnoty:

🌞 nižší glykemie nalačno průměrně o 0,4 nmol/l

🌞 nižší glykemie jednu hodinu po jídle průměrně o 2,4 nmol/l

🌞 nižší glykemie u glykovaného hemoglobinu HbA1c (dlouhodobá glykemie) o 19 nmol/l

Takové snížení hodnot bohatě stačí k tomu, aby řada žen s těhotenskou cukrovkou nemusela používat inzulín nebo léky na zlepšení glykemie.

Kolik vitamínu D v těhotenství potřebuju?

Doporučená denní dávka vitamínu D je v ČR zoufale nízká – jen 600 UI (mezinárodních jednotek). Řada těhotenských vitamínů sice obsahuje vitamín D, ale jen ve výši této doporučené denní dávky.

Vědci realizovali výzkum, ze kterého vyplývá, že se těhotné ženy (a nejen těhotné) nemusí bát užívat až 4000 UI denně.

Jak si zajistit dostatečnou hladinu vitamínu D?

K tomu, aby byla hladina vitamínu D ve vašem těle na optimální úrovni, nebude stačit párkrát zobnout doplněk stravy nebo se o víkendu vyvalit na sluníčko. Konstantní hladinu si zajistíte dlouhodobým přijímáním dostatečné výše vitamínu D.

Tipy, jak docílit optimální hladiny vitamínu D:

🌞 choďte pravidelně ven – nejlépe aspoň na půl hodinky denně.

🌞 nezahalujte se (pokud není minus 5 😀) a nepoužívejte ochranné krémy s vyšším faktorem, než je třeba. Nebojte se vystavit pokožku slunci a postupně jí navykat.

🌞 jezte tučné mořské ryby a rybí tuk. V těhotenství si bez obav můžete dát ryby s nízkým obsahem rtuti, jako je losos nebo sardinky. Oboje obsahuje velké množství déčka.

🌞 v chladnějším období, kdy u nás chybí UVB složka ze slunce, se nebojte doplnit vitamín D z doplňků stravy. Než koupíte ty první, který vám padnou pod ruku, podívejte se, kolik UI (mezinárodních jednotek) obsahují. Vybírejte ty s vyšším množstvím.

Sama jsem jej brala během zimy a jara v těhotenství, když jsem kvůli nevolnostem nemohla cítit ryby ani z dálky 😀. Mám zkušenosti s tímto od MedPharma, který je navíc s vitamínem K (i ten se v těhotenství hodí).

TIP #2: Zaměřte se na dobré bakterie

Dobré bakterie. Nebo taky probiotika. To jsou velcí pomocníci nejen v těhotenství. Naše tělo je tvořeno z 90 % bakteriemi a jen z 10 % lidskými buňkami. Z toho vyplývá, jak je důležité mít dostatek dobrých bakterií.

Počet bakterií je závislý na tom, co jíme, jak spíme, kolik stresu zažíváme. Dle odhadů je až 80 % našeho imunitního systému umístěno právě v zažívacím traktu.

Proč jsou probiotika důležitá jako prevence před těhotenskou cukrovkou?

Dle studie bylo zjištěno, že doplňováním probiotik v průběhu těhotenství se snížilo riziko těhotenské cukrovky až o 23 % a dokonce se snížilo i riziko nadměrné porodní váhy u žen s těhotenskou cukrovkou. Jak je to možné? Probiotika totiž snižují hladinu glykemie.

Probiotika v potravinách

Které potraviny obsahují nejvíce probiotik?

✔ zakysané výrobky – kefíry, jogurty a zrající sýry (gouda, mozzarella, čedar)

✔ kysané zelí, kimči, kvašená zelenina, ocet ze syrového jablečného moštu

✔ zakysané nápoje (vodní kefír nebo malé množství kombuchy)

✔ miso, nattó

Je důležité stravovat se pestře a zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na probiotickou vlákninu (prebiotika). Ta slouží jako zdroj potravy pro bakterie a k udržení jejich populací. Sem lze zařadit potraviny s vlákninou – zelenina, ořechy, semínka, kokos, ovoce s vysokým obsahem vlákniny (př. bobule).

Omezení přidaných cukrů a rafinovaných sacharidů přispěje k růstu zdravých bakterií na úkor těch škodlivých.

Probiotika můžete doplnit taky pomocí probiotických doplňků. V tomhle případě je dobré zvolit ty doplňky, které mají alespoň 30 miliard KTJ (kolonii tvořících jednotek) v jedné dávce a obsahují kmeny Lactobacillus Bifidus.

To splňují například tato probiotika s prebiotiky a výtažky z lopuchu, červené řepy a dalších látek, takže chřipka nemá v těhotenství šanci 😀. A navíc snižují hladinu cukru v krvi, to se hodí vždy 🙂.

TIP #3: Doplňte hořčík

Hořčík je pro tělo většiny lidí nedostatkové zboží. Navíc u těhotných tato potřeba ještě stoupá.

Dle studie bylo zjištěno, že vyčerpání hořčíku při současném nadbytku vápníku (který bývá velmi častý) může těhotné ženy vystavit cévním komplikacím a vyšší pravděpodobnosti výskytu těhotenské cukrovky.

Z další studie vyplynulo, že hořčík může působit preventivně proti cukrovce 2. typu u žen s nadváhou. Z toho důvodu je možné očekávat podobný efekt na hladinu glykemie u těhotných žen.

Hořčík se totiž spolupodílí na stovkách enzymatických reakcí včetně těch, které ovlivňují glykemii v těle.

Jaké potraviny jsou bohaté na hořčík?

🥦 mořské řasy

🥦 listová zelenina

🥦 dýňová semínka, para ořechy, slunečnicová semínka, sezamová semínka, mandle, kešu ořechy, chia semínka

🥦 avokádo

🥦 kakao

🥦 kostní vývar a zelené koření včetně pažitky, koriandru, petržele, máty, kopru, šalvěje a bazalky

Hořčík je nezbytně důležitý pro správné vstřebávání vitamínu D. Pokud ho máte nedostatek a nedokážete ho zajistit ze stravy, mrkněte na doplňky stravy s vitamínem D a hořčíkem v jednom.

TIP #4: Neházejte v těhotenství cvičení za hlavu

Americká společnost porodníků a gynekologů doporučuje, aby se těhotné ženy věnovaly nejlépe denně 30 nebo více minut středně náročnému cvičení (pokud nemají žádné potíže).

Bohužel velké množství žen na cvičení v těhotenství zcela zanevře (i v případě, že nemají žádné komplikace).

Pohyb je zdravý a v těhotenství víc než žádoucí.

jak předejít těhotenské cukrovce

Jaké jsou přínosy cvičení při těhotenské cukrovce?

Cvičením dochází ke snižování krevní glukózy nalačno a po jídle, pohyb zlepšuje inzulinovou citlivost a snižuje potřebu brát inzulin a léky, pokud již těhotenskou cukrovku máte.(zdroj)

Obecně platí, že pokud cvičíte v těhotenství, přibíráte méně na váze. To je důležité, protože hlavní komplikací těhotenské cukrovky je nadměrná porodní hmotnost dítěte.(zdroj) Ta je spojená s dětskou nadváhou a dalšími zdravotními problémy. Cvičením můžete snížit riziko vzniku těhotenské cukrovky o 49-78 %.(zdroj)

Jaké cvičení v těhotenství zvolit?

Nejlepší je kombinace aerobního a silového cvičení. Na Youtube najdete řadu videí, podle kterých si zacvičíte zdarma tahle byla má oblíbená:

Aerobní cvičení

Kompletní cvičení pro všechny trimestry

Nebo máte radši něco klidnějšího? I v těhotenství můžete cvičit jógu. Já se každý večer tak těšila, jak ulevím bolavým zádům 😀. Tuhle slečnu jsem měla nejradši. Má hned několik krátkých sérií, takže si vyberete, na co máte chuť nebo spojíte třeba několik dohromady.

Nemusíte se ale omezovat jen na tento druh cvičení. Každý pohyb se počítá. Pokud nejste zvyklé hýbat se, můžete začít třeba jen krátkými procházkami a postupně je prodlužovat.

❗ I přesto, že je cvičení vítané, nepřemáhejte se, sledujte své limity a cvičte tak, abyste byly schopné lehké konverzace. Pokud nemůžete popadnout dech a je vám na omdlení, přepínáte se a cvičíte příliš.

Říká to každý, ale je to pravda: Šetřete si síly na období po porodu. Sice nenaspíte hodiny dopředu, ale je poznat, pokud začínáte šestinedělí v dobré kondici.

Závěrem k článku Jak předejít těhotenské cukrovce

Věřím, že i vám tipy pomohou. A nezapomeňte: tipy jsou skvělé i v případě, že těhotenskou cukrovku už máte, protože pomáhají někdy výrazně snížit hladinu glykémie. A právě na tom těhotenská cukrovka stojí – udržet glykémii v normě, prožít pohodové těhotenství a ještě pohodovější porod.


Další články:

Znáte někoho, kdo hledá inspiraci? Udělejte mi radost a pošlete článek do světa :).
0 0 votes
Líbil se vám článek?
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Scroll to Top