Co mlsat při těhotenské cukrovce? 7 tipů na mňamky bez výčitek

Máte těhotenskou cukrovku.” A sakra, to si nesmím dát nic sladkého. Tohle byla asi třetí myšlenka, která se mi poté prohnala hlavou 😀. Protože sladký a já, to je jako Tom a Jerry. Nebo Laurel a Hardy. Prostě nerozlučná dvojka. Hledala jsem proto všemožné způsoby, co mlsat při těhotenské cukrovce. Dnes se s vámi podělím o tipy na dobroty, které jsem si dopřávala já.

Ano, některé mají štěstí, že si mohou i s těhotenskou cukrovkou dát kousek buchty a jejich glykemie zůstává přesně v hodnotách, ve kterých zůstat má.

Co když ale takové štěstí nemáte? Já měla pocit, že se mi glykemie zvyšuje už jen při pohledu na sladké 😀.

co mlsat při těhotenské cukrovce

Vyzkoušejte tipy na sladké, které si můžete dopřát i při těhotenské cukrovceaniž by se vaše glykemie vychýlila nad hraniční hodnoty.

Co mlsat při těhotenské cukrovce bez výčitek?

JABLEČNÝ ŠTRÚDL

Začneme úplnou klasikou, o které jste už nejspíš slyšely. Štrúdl z listového těsta s jablky.

Jak připravit jablečný štrúdl bez cukru při těhotenské cukrovce?

🍏 Koupíte listové těsto

🍏 Nastrouháte pár jablek – já většinou dávám cca 5 jablek na 2 šišky štrúdlu. Snažte se to s jablky nepřehnat, protože se pořád jedná o ovoce, které vám výrazněji ovlivňuje množství cukru v krvi.

🍏 Rozválíte těsto a zasypete nastrouhanými jablky

🍏 Posypete skořicí (skořice je skvělý způsob, jak si cokoliv osladit při těhotenské cukrovce) a přidáte ořechy dle chuti

🍏 Zabalíte a potřete vejcem

🍏 Pečete cca 20 minut v předehřáté troubě na 200 °C. Občas ještě štrúdl můžete přetřít vejcem. Jakmile bude zlatavý, šup s ním ven.

I bez rozinek a závěrečného zasypání moučkovým cukrem je štrúdl výborný.

❗ Nemusíte se bát, že by vám připadal málo sladký. Při těhotenské cukrovce se vám chutě upraví a ucítíte opravdovou sladkost jídla.

Běžně se těsto posype trochou strouhanky, aby nevytekla šťáva z jablek. Doporučuju tam ale strouhanku nedávat a raději oželet, že vám trocha šťávy vyteče. Strouhanka je z mouky (sacharidy) a štrúdlu byste si pak mohly dopřát méně, protože bude obsahovat víc sacharidů.

Štrúdl si můžete dát samotný nebo s trochou kysané smetany, šlehačky, řeckého jogurtu. Spojení sacharidů s bílkovinou nebo tukem pomáhá udržet glykemii na uzdě a cukr v krvi vám pak nevystřelí tak rychle.

OVOCE SE ŠLEHAČKOU

Ovoce se šlehačkou je skvělá možnost, jak si dopřát. A je to fakt dobrota.

Třeba jahody s pořádnou hustou domácí šlehačkou, to zní líp než kdejaká čokoládová tyčinka 🙂.

co mlsat při těhotenské cukrovce

Jak připravit domácí šlehačku?

Šlehačku určitě nekupujte ve spreji. Její složení by se vaší glykemii vůbec nelíbilo 🙂.

❗ Domácí šlehačka je tučnější a zasytí tak daleko rychleji. Šlehačka ve spreji je naopak plná cukrů a sníte jí bez problémů o hodně víc. Obsahuje 9 g cukrů na 100 g, zatímco ta domácí třikrát míň.

K výrobě domácí šlehačky potřebujete:

✅ Plnotučnou smetanu ke šlehání

✅ Stolní mixér

Plnotučnou smetanu ke šlehání vyndejte z lednice a ihned přelijte do mixéru, kde jí ušlehejte.

Šlehačku můžete obměnit za tvaroh, řecký jogurt nebo zakysanou smetanu.

Ovoce si vybírejte spíše bobulovité – maliny, borůvky, jahody. Po ovoci, jako je banán nebo hroznové víno vám vystřelí cukr daleko víc. Porce ovoce by se měla rovnat přibližně polovině hrníčku.

VYSOKOPROCENTNÍ ČOKOLÁDA

Dopřejte si 30-60 gramů vysokoprocentní čokolády. A k tomu třeba pár oříšků, které pomohou utlumit chuť na sladké.

❗ Čokoláda by měla obsahovat minimálně 75 % kakaa. Čím víc, tím líp pro vaší glykémii.

Najít “vyhovující” čokoládu ale není jen tak. Z obchodů mám nejlepší zkušenost s Lindt, online už je ten výběr o dost lepší. Hlavně i ty ceny jsou o dost lepší 😃. Dobrou zkušenost mám s těmito čokoládami, které jsou zároveň vyrobené ze samých dobrých věcí (což se o Lindtce úplně říct nedá, co si budeme povídat 😃):

Trapa hořká čokoláda 80 % se stévií

Hořká čokoláda s výborným složením, kde nenajdete ani stopu po ztužených tucích, trans mastných kyselinách a cukru, takže si bez výčitek můžete pár kostiček dát.

Valor hořká čokoláda 85 %

Tahle hořká čokoláda vás dostane svou intenzivní chutí i složením, které je skvělé a navíc zcela bez cukru. Ideální mňamka, až si budete chtít zahřešit.

Obsah na 100 g: sacharidy 19 g, cukr < 0,5 g

Torras hořká čokoláda 85 %

Hořká čokoláda až z horkého Španělska. Opět skvělé složení bez cukru, takže si bez obav pár kostiček můžete dopřát.

Obsah na 100 g: sacharidy 19 g, cukr < 0,5 g

🍫 Mým tipem je čokoládu rozehřát ve vodní lázni, naházet do ní nejrůznější oříšky a lžičkou pak na alobalu tvořit hrudky. Necháte zatvrdnout a máte skvělou mňamku, která vám vydrží hned několik dní.

Věděly jste, že je vysokoprocentní hořká čokoláda dobrým zdrojem hořčíku? Takže si vlastně dáváte štráfek čokolády pro zdraví 😀.

OŘÍŠKOVÁ MÁSLA

Oříšková másla jsem si zamilovala právě během těhotenské cukrovky. Do té doby jsem vyzkoušela jen arašídové máslo z Tesca a mé dojmy byly dost rozpačité. Nejen chuťově, ale i složením. Nechápala jsem, co na tom ti Američani pořád mají 🙂.

Byly tam sice arašídy, ale kromě toho taky kupa cukru a palmového oleje. Nic, čím by se chtěl člověk cpát. Cukrovka necukrovka.

Prošla jsem složení velké části arašídových a jiných oříškových másel v obchoďácích a většinou to bylo všude podobné. Nikde máslo ze 100% ořechů. Navíc poměr cena x množství taky nebyla nejpříznivější.

Zapátrala jsem pak na internetu a našla, co jsem chtěla.

100% oříšková másla, která obsahují kolem 20 g sacharidů na 100 g, což je nic vzhledem k tomu, kolik másla na porci spotřebujete.

Navíc jsou másla plná zdravých tuků a tím regulují glykemii, která po nich výrazně nestoupá.

Ale na rovinu: největším důvodem byla chuť na něco dobrého, po čem jen sáhnu a nemusím se s tím připravovat 🙂.

❗ Vždy sledujte složení. Žádné cukry a jiné přidané látky. Jen ořechy.

Já jsem nakonec zakotvila u eshopu Grizly, protože mají největší výběr 100 % másel.

Mými favority jsou arašídovélískooříškové a mandlové. A věřte, že vydrží po celou těhotenskou cukrovku (pokud na ně nebude chodit manžel jako u nás 😃). Po dvou lžičkách budete mít dost.

Mandlové máslo jemné 500 g

Kdo by nemiloval mandle? 100 % mandlové máslo, které má jen 21 g sacharidů na 100 g. Navíc vás možná překvapí, že mandle jsou větším zdrojem vápníku než mléko. Bohaté jsou i na další vitamíny a minerály.

Mandlové máslo křupavé 500 g

100 % mandlové máslo, které příjemně křupe díky kouskům mandlí. Jedno z nejoblíbenějších, kde určitě nešlápnete vedle. A pokud nechcete riskovat uvíznuté oříšky mezi zuby, zkuste hladkou variantu.

Mandlové máslo bílé 500 g

100 % mandlové máslo, které se vyrábí z mandlí bez hnědé slupky. Tuhle mňamku jen tak někde nemají a navíc má jen 18,7 g sacharidů na 100 g.

Arašídové máslo jemné 500 g

Arašídové máslo obsahuje jen 21,3 g sacharidů na 100 g. Udrží glykémii na uzdě a navíc zasytí, protože je plné bílkovin a zdravých tuků. A koktejl vitamínů a minerálů k tomu.

Arašídové máslo křupavé 500 g

100 % arašídové máslo s kousky arašídů, které příjemně křupe. Ideální na lžičku, když honí mlsná. Má jen 21,3 g sacharidů na 100 g, ale je přímo nabouchané vitamíny a minerály.

Lískooříškové máslo jemné 500 g

Máslo vyrobené jen ze 100 % lískových oříšků. Přesně jako měla Popelka. A díky tomu má jen 17,6 g na 100 g. Stejně jako ostatní másla je plné zdravých tuků, vitamínů B a E a minerálů od draslíku až po železo.

Lískooříškové máslo křupavé 500 g

Máslo vyrobené jen ze 100 % lískových oříšků. S přiznanými kousky lískáčů. Má jen 17,6, g na 100 g. Tohle máme právě ve špajzu 😃.

DOMÁCÍ ZMRZLINA

Minimálně v létě domácí zmrzlina bodne 🙂.

Co budete potřebovat na domácí zmrzlinu bez cukru?

🍦 500 g mraženého ovoce (nejlépe bobulovité)

🍦 1 kelímek zakysané smetany

🍦 Trochu mléka na zředění

Mražené ovoce rozmixujete spolu se smetanou a postupně po lžících přiléváte mléko. S mlékem šetřete a vždy předem zkontrolujte, zda má už zmrzlina požadovanou konzistenci. Bude ho potřeba opravdu jen trocha.

Pokud je pro vás zmrzlina málo sladká, můžete přidat ždibek stévie.

Takhle připravenou zmrzlinu můžete hned spořádat 🙂.

Druhá varianta domácí zmrzliny bez cukru

Další možností je vyšlehat zakysanou smetanu a jogurt (smetany přibližně 4x víc než jogurtu) spolu s čerstvým ovocem a nechat na půl hodiny zamrazit v míse. Dle potřeby můžete opět přidat trochu stévie.

Poté zmrzlinu vyndáte, promícháte a šoupnete zpět do mrazáku. Tenhle postup opakujete několikrát, dokud nebude mít zmrzlina hladkou konzistenci. Pokud byste jí dodatečně párkrát nepromíchaly, bude zmrzlina obsahovat hrubé krystalky vody.

OŘÍŠKY

Znáte ten pocit, kdy si dáte oběd a pak chodíte a daly byste si něco malého na zub? V těchto chvílích je pár oříšků záchrana 😃.

Já si při těhotenské cukrovce dopřávala 😃 – zkusila jsem i druhy, se kterými jsem do té doby neměla zkušenost a už jsme u nich zůstali doteď – pekanové, makadamové nebo para ořechy.

Ořechy jsou obecně velkým zdrojem zdravých tuků, omega 3, antioxidantů, vitamínů i minerálů. Pistácie a kešu obsahují sacharidů víc, tak těm je lepší se při těhotenské cukrovce vyhnout. V rozumné míře si pak dávejte i mandle a makadamové ořechy. Nejméně sacharidů pak obsahují lískové ořechy a pekanové ořechy.

Makadamové ořechy

Makadamové ořechy jsou ořechy pro fajnšmejkry. Obsahují 15,7 g sacharidů na 100 g. Jsou hodně tučné, takže vás hned zasytí. Z vitamínů jsou bohaté na vitamíny E a B a minerály draslík, hořčík, vápník, fosfor nebo železo.

Para ořechy

Para ořechy jsou obrovským zdrojem selenu a hořčíku. Dva ořechy bohatě stačí k pokrytí denní dávky. Obou minerálů má většina lidí nedostatek a zrovna hořčík je v dnešní době těžké dostat z přirozené stravy. My je u nás zavedli jako doplněk stravy 😃.

Pekanové ořechy

Milujete vlašáky? Pak budete milovat i pekany. Chuťově i vzhledově se hodně podobají, ale mají výrazně méně sacharidů (jen 4 g na 100 g), tak si jich můžete dopřát víc. Čeho mají ale nejvíc ze všech ořechů, jsou zdraví prospěšné antioxidanty.

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy, to je chuť Vánoc. Pamatuju se ty totálně černé ruce, když jsme je v dětství sbírali 😃. Domů je kupujeme asi nejčastěji. Ve velkém balení, kdy vyjdou nejlevněji, ale musím je schovávat, protože Péťa by je snědl na posezení 😃

Lískové ořechy

K lískovým ořechům mám nostalgický vztah. U babičky za barákem jsme na lísce jako děti trávili hodně času. Především v období sklizně 😃. Lískové ořechy jsou doslova nakopávačem energie a taky mají vysoký podíl železa, který v těhotenství potřebuje hodně těhulek.

Mandle

Mandle zrovna teď ujídám u psaní tohoto článku 😃. Mají několik plusů – jsou doslova nabité vitamíny a minerály, můžete si je dopřát i při nízkosacharidové dietě a ve velkém balení vychází víc než příznivě.

LOW CARB TYČINKY

Low carb neboli nízkosacharidové tyčinky jsou parádní svačinka na výlety nebo chvíle, kdy nestíháte a potřebujete jen rychle něco hodit do kabelky.

Tyčinky ale obecně bývají plné sacharidů.

Ale ne tyhle. Jsou slazené čekankovým sirupem, který je ideální i pro cukrovkáře obecně, protože má nízký glykemický index.

A to složení? Vaše tělo vám poděkuje 😃.


Našly jste tipy, co mlsat při těhotenské cukrovce? Máte dotaz? Jsem jedno ucho v komentáři nebo na mejlu 🙂.

Další články:

Znáte někoho, kdo hledá inspiraci? Udělejte mi radost a pošlete článek do světa :).
5 1 vote
Líbil se vám článek?
Subscribe
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Libuše
Libuše
1 měsíc před

to je paráda a já doufám,že to mohou i cukrovkáři obecně

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Scroll to Top