Jak snížit ranní glykémii v těhotenství? Užitečné tipy a triky 👍

Jak snížit ranní glykémii v těhotenství? Vysoká glykémie nalačno je strašák mnoha žen s těhotenskou cukrovkou. Čtěte užitečné tipy, jak jí držet na uzdě 👍.

Co se dozvíte v tomto článku:

✅ Jaké limity jsou stanovené pro ranní glykémii v těhotenství?

✅ Proč je ranní glykémie v těhotenství vysoká?

✅ Jak snížit ranní glykémii v těhotenství?

Jaké limity jsou stanovené pro ranní glykémii v těhotenství?

Ranní glykémie v těhotenství by neměla přesáhnout hodnotu 5,1 nmol/l. V případě, že měříte doma glukometrem, počítá se s určitou odchylkou, kdy hraniční hodnota je pak 5,3 nmol/l.

Vždy je lepší, pokud se vaše hodnoty nebudou pravidelně blížit k hraničním hodnotám. Těhotenská cukrovka ale dokáže často udělat hotovou neplechu. Pak se může stát, že jednorázově naměříte hodnoty 5,2 nebo třeba 5,4 nmol/l.

❗ Nemusíte se hned znepokojovat, že jste tím ublížily miminku. Pokud jsou vaše obvyklé hodnoty nižší a mimořádně jedna hodnota uskočila (a stále se pohybuje poblíž hraniční hodnoty), vše je v pořádku.

Proč je ranní glykémie v těhotenství vysoká?

Na toto bohužel neexistuje jednoznačná odpověď, protože některé věci neovlivníme, i kdybychom se na hlavu stavěly. Existuje spousta důvodů a řešení.

vysoká glykémie nalačno v těhotenství

Hodnoty glykémie se během noci velmi mění. Vysoká glykémie nalačno pak může být způsobená:

❌ vysokou hodnotou glykemie po celou noc (například si večer dopřejete víc sacharidů, než vaše tělo zvládlo)

❌ příliš nízkou hladinou glykemie v noci. Vaše tělo si myslí, že hladovíte. Spustí se uložená glukóza z jater, aby zvýšila vaší glykemii a mohla tak zásobovat srdce, mozek a miminko, které na rozdíl od nás jí 24 hodin denně.

Jestli máte podezření, že nízká hladina během noci je váš případ, nařiďte si budíka a zkontrolujte si glykemii uprostřed noci.

❗ V těhotenství je naprosto běžné, že se ranní glykemie mění v rozmezí 12-15 % každý den.

jak snížit ranní glykémii v těhotenství

Jak snížit ranní glykemii v těhotenství?

Probudily jste se, změřily hladinu glykemie a ta mrcha je zase kolem hraniční hodnoty nebo lehce přes. To člověku hned dokáže zkazit ráno. Jojo, to znám moc dobře. A manžel taky, když jsem vylezla z koupelny pěkně kyselá 😀.

Měřily jste se hned po probuzení? Pokud vyčkáte s měřením více jak 30 minutvaše tělo může spustit poplach a tím i glukózu z jater, aby navýšilo glykemii a zásobilo vás pro daný den.

Dejte si glukometr na místo, kde si ho hned všimnete a před samotným měřením si nezapomeňte umýt ruce, aby nedošlo ke zkreslení hodnot.

TIP #1: Pište si deník jídel a glykemií

Tenhle bod dokáže hodně pomoci. Možná si myslíte, že si budete pamatovat, co jste si daly a v kolik, ale věřte, že z toho budete mít časem v hlavě akorát pořádný guláš.

jak snížit ranní glykémii v těhotenství

Zapisujete si poctivě každý večer:

🥗 v kolik jste si daly večeři a co jste měly dobrého?

🥗 dávaly jste si před spaním nějakou svačinku? Co to bylo a v kolik hodin (nejlépe cca hodinu před spaním)?

Na základě toho pak budete moct rozklíčovat:

✅ zda k večeři přidat nebo naopak ubrat sacharidy. Pokud naměříte po večeři příliš nízkou glykemii, je možné, že ani svačinka to pak nespraví a vaše glykemie bude i přes noc příliš nízká.

Naopak večeře s větším množstvím sacharidů zase může způsobit vyšší glykemii, která se bude držet na vyšší úrovni celou noc až do rána (navíc, pokud k tomu pak přidáte ještě svačinu před spaním).

Zkuste třeba večeři s méně sacharidy (do 30 g) a následně si dejte svačinu hodinu před spaním.

vysoká glykémie nalačno v těhotenství

✅ zda nevečeříte moc pozdě nebo naopak moc brzy. Zase platí, že pokud například večeříte moc brzy (jdete spát hladové), vaše glykemie mohou klesnout na tak nízkou úroveň, že si vaše tělo bude myslet, že hladovíte.

Pokud chodíte spát o půlnoci, večeřet už v 17 hodin pro vás nebude optimální. Je potřeba najít zlatou střední cestu.

✅ jak vypadá vaše ideální svačina před spaním a zda jí vůbec potřebujete. Každé tělo reaguje jinak a pokud necítíte hlad a vaše ranní glykemie jsou v normě, nenuťte se do druhé večeře.

Plno žen propluje těhotenskou cukrovkou bez problémů jen se 3 jídly denně. Nepociťují hlad, glykemie jsou v pořádku a miminko prospívá. Každé tělo je jiné a každé tělo potřebuje něco jiného.

Můžete si taky pohrát s kombinací makroživin – ubrat sacharidy a naopak přidat tuky a bílkoviny, které vás zasytí přes noc.

Dejte si třeba vajíčko, maso, sýr, ořechy nebo plnotučný řecký jogurt (ten má na rozdíl od klasického bílého jogurtu tu výhodu, že nedělá “bordel” v glykemii. Pokud vám tedy jogurt nedělá při těhotenské cukrovce dobře, zkuste ho nahradit řeckým.).

jak snížit ranní glykémii v těhotenství

✅ zda mezi posledním jídlem a měřením neuběhlo příliš mnoho času. Ideální je 10 hodin. Pokud spíte déle, zkuste vstát dříve, změřit si glykemii a pak jít klidně zase spát.

jak snížit ranní glykémii v těhotenství

TIP #2: Cvičením k nižší glykemii

Americká společnost porodníků a gynekologů doporučuje, aby se těhotné ženy věnovaly nejlépe denně 30 nebo více minut středně náročnému cvičení (pokud nemají žádné potíže).

Pohyb je zdravý a v těhotenství víc než žádoucí.

jak snížit ranní glykémii v těhotenství

Cvičením dochází ke snižování krevní glukózy nalačno a po jídle, pohyb zlepšuje inzulinovou citlivost a snižuje potřebu brát inzulin a léky, pokud již těhotenskou cukrovku máte.(zdroj)

Obecně platí, že pokud cvičíte v těhotenství, přibíráte méně na váze. To je důležité, protože hlavní komplikací těhotenské cukrovky je nadměrná porodní hmotnost dítěte.(zdroj)

❗ Děti maminek, které v těhotenství nezanevřely na cvičení (nejen při těhotenské cukrovce), mají nižší riziko obezity, cukrovky 2. typu a metabolického syndromu.(zdroj) K tomu se mohou pyšnit lepšími řečnickými dovednostmi a studijními výsledky později v dětství.(zdroj)

TIP #3: Nevyhýbejte se sluníčku a vitamínu D

Těhotné ženy jsou v ČR náchylné k nedostatku vitamínu a to zejména od září do poloviny dubna, kdy chybí UVB složka slunečního světla potřebná k syntéze vitamínu D. Tím se během tohoto období nemůže vytvořit dostatečný nebo dokonce žádný vitamin D ze slunečního záření.

jak snížit ranní glykémii v těhotenství

Nedostatek vitamínu D během těhotenství:

❌ zvyšuje riziko preeklampsie

❌ zvyšuje riziko nízké porodní váhy novorozence pod 2,5 kg a předčasného porodu

❌ ovlivňuje hladinu glykemie a tím zvyšuje riziko vzniku těhotenské cukrovky

❌ způsobuje problémy u narozeného dítěte – negativní vliv na růst kostí (až do 9 let věku dítěte), riziko vzniku astmatu, narušení vývoje řeči, schizofrenie, cukrovka I. typu a roztroušená skleróza.

Jak ovlivňuje vitamín D hladinu glykemie při těhotenské cukrovce?

V předchozím bodě jsem zmínila, že nedostatek vitamínu D ovlivňuje hladinu glykemie a tím se podílí na vzniku těhotenské cukrovky. 34

Vitamín D má vliv na rovnováhu glykemie. Dle této studie byla prokázána souvislost mezi nedostatkem vitamínu D v raném těhotenství (přibližně prvních 16 týdnů) a výrazně vyšší pravděpodobností vzniku těhotenské cukrovky.

I když se už u vás projevila těhotenská cukrovka, vitamín D může být stále díky regulaci glykemie velkým pomocníkem. Ženy s dostatkem vitamínu D mívají při těhotenské cukrovce lepší hodnoty:

🌞 nižší glykemie nalačno průměrně o 0,4 nmol/l

🌞 nižší glykemie jednu hodinu po jídle průměrně o 2,4 nmol/l

🌞 nižší glykemie u glykovaného hemoglobinu HbA1c (dlouhodobá glykemie) o 19 nmol/l

Takové snížení hodnot bohatě stačí k tomu, aby řada žen s těhotenskou cukrovkou nemusela používat inzulín nebo léky na zlepšení glykemie.

❗ Pamatujte ale, že je potřeba vitamín D doplňovat dlouhodobě a pravidelně. Párkrát se plácnout na sluníčko nebo si zobnout doplňku stravy na optimální hladinu déčka stačit nebude.

Pro zajištění optimální výše déčka vyběhněte denně na sluníčko, nevyhýbejte se tučným mořským rybám a zejména v chladnějších měsících se nebojte doplnit vitamín D z doplňků stravy (spolu s jídlem, protože vitamín D je rozpustný v tucích).

Sama jsem brala vitamín D během zimy a jara v těhotenství, když jsem kvůli nevolnostem nemohla cítit ryby ani z dálky 😀. Mám zkušenosti s tímto od MedPharma, který je navíc s vitamínem K (i ten se v těhotenství hodí).

TIP #4: Zobejte chia semínka

Chia semínka jdou bohatá na minerální látky, jako jsou vápník, hořčík, železo nebo draslík. Kromě toho obsahují optimální poměr rozpustné a nerozpustné vlákniny. Tím pomáhají regulovat trávení.

Zároveň slouží jako probiotikum a udržují hladinu zdravých bakterií ve střevech.

Možná jste si všimly, že se kolem chia semínek po kontaktu s vodou tvoří průzračný gel. Tento gel pomáhá nejen trávení, ale taky zpomaluje vstřebávání sacharidů a tím zpomaluje glykemii. Může tak být vítaným pomocníkem při těhotenské cukrovce.

Některé ženy si před jídlem dávají jednu polévkovou lžíci semínek do vody, aby tak snížily glykemii po jídle.

Pokud nejste zvyklé jíst chia semínka, je dobré začít jednou čajovou lžičkou denně a postupně dávku navýšit na jednu až dvě polévkové lžíce denně.

❗ Chia mají tendenci žluknout, tak je nezapomeňte uchovávat v lednici nebo v mrazáku.

TIP #5: Stravujte se jako králík

V překladu znamená: Jezte více listové zeleniny, která je bohatá na hořčík.

jak snížit ranní glykemii v těhotenství

Hořčík je pro tělo většiny lidí nedostatkové zboží. Navíc u těhotných tato potřeba ještě stoupá.

Dle studie bylo zjištěno, že vyčerpání hořčíku při současném nadbytku vápníku (který bývá velmi častý) může těhotné ženy vystavit cévním komplikacím a vyšší pravděpodobnosti výskytu těhotenské cukrovky.

Z další studie vyplynulo, že hořčík může působit preventivně proti cukrovce 2. typu u žen s nadváhou. Z toho důvodu je možné očekávat příznivý efekt na hladinu glykemie u těhotných žen.

Hořčík se totiž spolupodílí na stovkách enzymatických reakcí včetně těch, které ovlivňují glykemii v těle.

Jaké potraviny jsou bohaté na hořčík?

🥦 mořské řasy

🥦 listová zelenina

🥦 dýňová semínka, para ořechy, slunečnicová semínka, sezamová semínka, mandle, kešu ořechy, chia semínka

🥦 avokádo

🥦 kakao

🥦 kostní vývar a zelené koření včetně pažitky, koriandru, petržele, máty, kopru, šalvěje a bazalky

TIP #6: Vyhýbejte se částečně ztuženým tukům

Částečně ztužené tuky. Už jen ten název zní přinejmenším nevábně. A většině z nás je asi jasné, že i mimo těhotenství to nebude to pravé ořechové pro naše tělo.

Transmastné kyseliny jsou tuky, které vznikají výrobou tuhých margarínů z tekutých rostlinných olejů (nejčastěji těch levných, jako je slunečnicový, sójový, řepkový). Hydrogenací neboli ztužováním se pak objevují ve zpracovaných a smažených potravinách, protože prodlužují jejich trvanlivost. Například fast foody nemusejí vyměňovat olej na smažení tak často.

Tyto tuky zhoršují inzulinovou rezistenci, což ve zkratce znamená, že tělo má problém se snižováním glykémií.

❗ Najdete je v řadě polotovarů a to i těch, které vypadají na oko zdravě, v jídle z fast foodů, v cereálních tyčinkách, salátových zálivkách, brambůrkách, koláčích, sušenkách, majonézách, některých margarínech, ale taky se často využívají pro vaření v restauracích.

TIP #7: Hýčkejte si dobré bakterie

Dobré bakterie neboli probiotika jsou nezbytnou součástí našeho těla. Aby ne – tvoří 90 % a zbytek připadá na lidské buňky.

Počet bakterií je závislý na tom, co jíme, jak spíme, kolik stresu zažíváme. Většina probiotik se sice vyskytuje ve střevech, ale důležitost probiotik sahá o mnohem dál. Dle odhadů je až 80 % našeho imunitního systému umístěno právě v zažívacím traktu.

Dle studie bylo zjištěno, že doplňováním probiotik v průběhu těhotenství se snížilo riziko těhotenské cukrovky až o 23 % a dokonce se snížilo i riziko nadměrné porodní váhy u žen s těhotenskou cukrovkou. Proč?

Probiotika napomáhají k nižším glykemiím.

Které potraviny obsahují nejvíce probiotik?

✔ zakysané výrobky – kefíry, jogurty a zrající sýry (gouda, mozzarella, čedar)

✔ kysané zelí, kimči, kvašená zelenina, ocet ze syrového jablečného moštu

✔ zakysané nápoje (vodní kefír nebo malé množství kombuchy)

✔ miso, nattó

Je důležité stravovat se pestře a zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na probiotickou vlákninu (prebiotika). Ta slouží jako zdroj potravy pro bakterie a k udržení jejich populací.

Sem lze zařadit potraviny s vlákninou – zelenina, ořechy, semínka, kokos, ovoce s vysokým obsahem vlákniny (př. bobule).

❗ Omezení přidaných cukrů a rafinovaných sacharidů přispěje k růstu zdravých bakterií na úkor těch škodlivých.

Probiotika můžete doplnit taky pomocí probiotických doplňků. V tomhle případě je dobré zvolit ty doplňky, které mají alespoň 30 miliard KTJ (kolonii tvořících jednotek) v jedné dávce a obsahují kmeny Lactobacillus Bifidus.

To splňují například tato probiotika s prebiotiky a výtažky z lopuchu, červené řepy a dalších látek, takže chřipka nemá v těhotenství šanci 😀. A navíc snižují hladinu cukru v krvi.

TIP #8: Dopřejte si plnotučné a zakysané mléčné výrobky

K2. A teď nemám na mysli jeden z nejvyšších vrcholů na světě v Himalájích. K2 je vitamín, který bývá většinou obsažený v plnotučných a zakysaných mléčných výrobcích.

Vitamín K2 spolu s vitamíny A a D směřuje minerální látky v těle na ta správná místa. Přednostně do zubů a kostí. To je základ pro správný vývoj kostry miminka. 

U některých žen se může v těhotenství vyskytnout taky těhotenská osteoporóza, kterou lze zvrátit dodáním vitamínu K2.

A jak pomůže tento vitamín vaší glykemii (nejen té nalačno)?

Vitamín K2 pomáhá zlepšit inzulinovou citlivost, a to vede ke snížení krevní glukózy.

Závěrem ke článku Jak snížit ranní glykémii v těhotenství

Výhodou těhotenské cukrovky je, že netrvá věčně. Naopak. Jen pár měsíců a je fuč. A do té doby můžete do své každodenní rutiny zahrnout těchto několik tipů a třeba se brzy budou dít zázraky 🙂.

Honí vás při těhotenské cukrovce mlsná stejně jako mě honila 😃? Zkuste 100 % oříšková másla 🤩. Koukejte na složení – za tyhle z odkazu se můžeme zaručit. Jsou jen z ořechů, a tak to má být – zdravé a s malým množstvím sacharidů. My si zamilovali arašídovélískooříškové a mandlové. Stačí 2 lžičky a budete mít dost, takže vám vydrží fakt dlouho 👍.

Další články:

Znáte někoho, kdo hledá inspiraci? Udělejte mi radost a pošlete článek do světa :).
0 0 votes
Líbil se vám článek?
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Scroll to Top